בית הספר הימי לפיקוד ומנהיגות קציני ים עכו - יומן מסע
משלחת של שלושים וארבעה  קדטים וצוות מביה"ס לקציני ים עכו יצאה למסע לפולין וחזרה נרגשת מהמסע המטלטל

צילום: אביב רווח

בכל שנה יוצאים עשרות אלפי בני נוער, תלמידי בתי ספר וחניכי תנועות נוער ישראלים למסע לפולין. גם ביה"ס הימי לפיקוד ולמנהיגות, קציני ים עכו, לקח השנה חלק במסע החשוב והמרגש עם משלחת מכובדת של שלושים וארבעה קדטים ממחלקה ד' - מחזור ס"ג, שחזרה בשבוע שעבר מפולין. את המשלחת הוביל צוות ביה"ס בראשותם של: ראש המשלחת, מחנכת כיתה י' ומרכזת מגמת מדעי הים, יונה לוין; מדריכת המסע, מנהלת קציני ים, ד"ר עפרה שטיין; מרכז מחלקה ד', אלי דדון ואם הבית המרכזת, פרידה גולדסמיט.

לקראת המסע עברו הקדטים הכנה מקיפה שכללה, סדנאות רגשיות, סרטים, מצגות וחומר עיוני רב סביב שלושה מעגלים: יהודי פולין, השואה ופולין. בנוסף ביקרו התלמידים במוזיאון לוחמי הגטאות, נחשפו לזוועות השואה, למדו על דמותו של רוצח ונפגשו עם אנשי עדות בהם ניצול השואה, העיתונאי נח קליגר. להעשרת ידיעותיהם והכנת הקדטים למסע תרמו גם: מנהלת קציני ים, ד"ר עפרה שטיין, מרכזת ההיסטוריה של ביה"ס, דליה בן נון ויועצת ביה"ס, סמדר טולדנו.

למסע יצאה המשלחת כשמטרותיו המרכזיות הן: הכרות עם עושרה הרוחני והתרבותי של יהדות פולין לפני מלחמת העולם השנייה; לחוש את עומק החורבן והאובדן של הקהילה היהודית שנכחדה; הכרות עם האידיאולוגיה הנאצית; הכרות עם מאבקם חסר הסיכוי של היהודים והכרות עם מורכבות היחסים בין יהודים לפולנים.

"יצאנו למסע להתחקות אחר הזוועות הנוראיות שעברו על יהדות פולין ואירופה כולה בתקופת מלחמת העולם השנייה. המקומות שראינו והסיפורים ששמענו היו קשים ומזוויעים מעבר לכל דמיון. ביקרנו במחנות השמדה, בבתי כנסת בערים הגדולות ובעיירות הקטנות, בשרידי גטו וורשה וכן בבתי עלמין יהודיים. חלקנו כבוד לכל אלו שנרצחו באכזריות על ידי הצורר הנאצי, היינו שם כדי לזכור ולא לשכוח, נשים גברים וטף", סיפרה ראש המשלחת יונה לוין.

אחד המקומות שלא השאיר עין אחת יבשה היה בית הקברות של העיירה קיילצה, עיירה שמנתה עשרים ושבעה אלף יהודים שנטבחו באכזריות על ידי הנאצים. חברי המשלחת עמדו מסביב לקבר משותף של ארבעים ושבעה ילדים בכל הגילאים שנרצחו באכזריות על ידי הנאצים וחלקו להם כבוד כשקראו את שמותיהם והדליקו נרות לזכרם.

המסע השאיר רושם חזק ביותר על הקדטים ששיתפו בתחושותיהם בסיומו. "המסע היה משמעותי וחשוב עבורי. בפולין המשפט "עם שלא יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל, מקבל משמעות עוצמתית ביותר. זהו מסע שכל תלמיד במדינת ישראל חייב לעבור כדי לדעת את העבר של עמו", אמר אביב רווח, קדט בכיתה, ד'/ים.

נועם אשכנזי, קדטית בכיתה ד'/מ' סיפרה אף היא על המסע המטלטל, כשאמרה, "המסע הזה העביר אותי חוויה אשר בעיניי כל יהודי חייב לעבור, הבנתי איזו גאווה זאת להיות יהודיה, במדינת ישראל ומחוצה לה".

מנהלת קציני ים, ד"ר עפרה שטיין שהדריכה את המסע, סיפרה, "עסקנו בבחירה הנתונה בידיי – בין הרשע לחסידי אומות העולם. נחשפנו לשורשי היהדות המפוארת של פולין לצד הזוועות שחוו היהודים בתקופת השואה. הלכנו עם המשפט של שימברוסקה, "אנשי מתים רק ששוכחים אותם", במשעולי פולין חתרנו לזכור אותם.הצוות והתלמידים היו מדהימים, סקרנים ומתעניינים ועסקו בכל השאלות המטרידות אותנו כיהודים ובני אנוש. היתה לי הזכות להדריך את בני הנוער והצוות הנפלאים של קציני ים".

הדרך שעשתה המשלחת הפוכה מדרכם של הניצולים ששרדו את התופת ובשארית כוחותיהם עלו לארץ ישראל ועל אף התלאות שעברו ואולי בשל כך הקימו מדינה לתפארת, זיכרון לקהילות המפוארות שנכחדו. במסע נחשפה המשלחת לניגודיות הרבה שיש בפולין. מצד אחד פולין של היום היא ארץ תרבותית, ירוקה ופורחת והמצד שני פגשו בעדויות לזוועות שהתחוללו ע"י מכונת ההשמדה הנאצית, שפעלה במרץ להשמיד את היהודים, מקום בו הגיע האדם לשפל מוסרי וחוסר אנושיות.

"יצאנו מהארץ, ממדינת ישראל, ביתם של כל היהודים באשר הם, כשאנו חזקים ולא מאוימים, עמנו לא נרדף עוד ואינו מחוסר מולדת. מסע זה היה חוויתי ומשמעותי גם לנו המלווים וגם לתלמידים. ישנה חשיבות רבה למה ששמענו וראינו במסע, עלינו לזכור ולא לשכוח ולספר לדורות הבאים, על מנת שלא לאפשר לזוועות כאלה לחזור לא בארצנו ולא במקומות אחרים בעולם. תוקפם של הדברים חזק עוד יותר לנוכח האנטישמיות שגואה לאחרונה ומרימה את ראשה המכוער", סיכמה ראש המשלחת, יונה לוין.